torsdag 28 juni 2012

Nu börjar det.....

....realisationen på växter . I alla fall på en del ställen. Man blir så sugen att köpa .

Jag skriver upp vad jag handlat , kanske mest för min egen skull . Det är så lätt att kika tillbaka här på bloggen när man glömt vad man gjort eller när man har köpt nåt eller bara vill komma på vad en del växter heter. 

Ros " John Davies "
Pion " Dr Alexander Fleming "
Daglilja " Strawberry candy "
Höstaster " Bonningdale White "
Temynta " Schneewittchen "
Plymspirera

Uppdaterat 30/ 6
Clematis " Capitaine Thuilleaux "
Klätterhortensia

Uppdaterat 4 /7
Clematis " Madame le Coultre "
Fänrikshjärta " Burning Hearts "

  ________________________________________________________

Gyckelblomster gillar jag . För många år sen innan mitt trädgårdsintresse hade tagit fart ordentligt ( ja ,jag har ju alltid gillat blommor förstås ) brukade jag få plantor av en väninna som sådde egna gyckelblomster . Hon kallade dem för " Törstige Fredrik " . Tror det var nån lila / gul färg . Sen har jag haft egna i nån gul /rost färg. Jag har alltid velat haft dem i nån rosaaktig färg men aldrig hittat nån sån . Men så tidigare i somras så fann jag äntligen den absoluta favoritfärgen på en lokal handelsträdgård :-)) Den föll mig sååå i smaken. Ska spara frön och hoppas att de blir lika men vet ju om att så kanske det inte blir . Men hoppas kan jag ju :-)


Kram

10 kommentarer:

Cika sa...

Visst blir man shopping sugen när man går på rea i plantshoppen! Roligt att hitta nåt man letat länge efter.
/Cika

Skaparglädje sa...

Jag köpte två växter på rea idag på plantagen. Jag blev så paff när jag skulle betala jag visste inte att det var rea, då kunde jag ju handla lite till.
Kram!

L.I. sa...

Fin blomma! Roligt med shopping! /Leila

Channal sa...

Åh så det är REA på blommor också! KUL! Hoppas att hitta något fynd...
KRAM Anna

Helena sa...

Vad fin den är!Hur har det gått med den lilla lilla australe sticklingen?
KRAM från mig!

Mimi sa...

Vad roligt med rea. I år ska jag nog försöka laga till ett nytt land någonstans, för det är fullt överallt i mina rabatter!! /Mimi

Britt sa...

Det är roligt när det blir lite billigar att handla. Ser att du har både lands och 1000 trädgårdars dag upp satt. Ska du i väg på några trädgårdar//Britt

Vittran sa...

Det är farligt med växtrea. De övriga tycker att det räcker på växtfronten. Men men ....
Du frågade om Spessart, jo den luktar. Har haft den i flera år. Tyvärr var nog vintern inte riktigt snäll mot den. Flocknävorna är tacksamma för dom klarar av de flesta lägen, allt från sol till skugga.
Ha en bra dag!!!!!!!!

Evas Kvarnaro sa...

Vacker blomma, hoppas att den inte gycklar dig, jag har blivit det, sen ej mer köpt den luringen.
Att köpa växter på REA kan oxå vara
lurigt, förra året på blomsterland
såg jag en fin klematis med röd lapp 79 kr rea. Tyckte ändå den var
skralltig och klen för det priset,
när jag kikade under lappen står det samma pris som rean, då blev jag sur och påpekade för personalen
jag kan köpa den för 20 kr sa jag, mer är den inte värd,då skulle jag ta en annan sa de. Men priset är ju lurit, ska man göra så,de andra var lika hängiga o dåliga. Men nej hellre slänger de dem än sänker priset rejält, de var oxå ovänliga
Jag sa att ni vet väl att de heter
"kunden har alltid rätt" om ni är rädda om kunderna,nej de hade väl en dålig dag o ingen kund- skap.

Ett litet hälsning om det,fniss...
Ha de bra/ Eva

Drömmar i vitt sa...

Vilken söt & rolig växt du
visar :D
Grattis du har vunnit andra pris i min utlottning:D Sänd mig din adress via mail (finns under min profil) så jag kan skicka din vinst.
Önskar dig en underbar dag i solen!
Kramar Anita K