tisdag 5 juni 2012

Odling i växthuset 2012

Ett tag i våras såg det nästan lite mörkt ut för mina tomater , gurkor och paprikor när de stod nere i källaren under ljusrören . Jag pysslade inte om dem som jag skulle . Men nu efter ett tag i växthuset har det vänt. De har tagit sig bra. 

Bilden nedan från vänster och nedåt :

Alla paprikorna och chilin har börjat skjuta skott längst stammen till min lättnad  . 
Tomaterna har blivit kraftigare och i en del finns det blommor .
Physalis växer inte så mycket på höjden men ser ut att trivas och blommar och har utvecklat små höljen.
Gurkorna mår också bra men de har inte hunnit växa så mycket än. Sådde ju dem mycket senare .


Här nedan skriver jag upp vad jag har för sorter , mycket för min egen skull . 

Tomater

1 st. Moneymaker 
1 st pärontomat " Yellow pear "
1 st pärontomat " Red pear "
2 st körsbärstomat " Isis "
3 st körsbärstomat " Gardener De Light "
3 st busktomat Vilma ( dem har jag inte i växthuset utan på altantrappan )

Gurkor

2 st " Bella " 
2 st minislanggurka "Green Fingers "
( har även 2 st " Green Fingers " i en pallkrage eftersom det är en frilandstomat )
2 st " Miniature White "
1 st " Passandra "
1 st " Lousie "

Paprikor

3 st mina egna fröer ( kallar dem för " isis " )
1 st  "Alexander "
4 st " Golden Calwonder "

Chili

1 st " Lemon Drop "
1 st " Hungrian Yellow Waxhot "

________________

2 st physalis


Bilden nedan är en timjan och en choklad mynta. Den sistnämnda luktar så gott .-))

Idag är det allt mycket varmare och skönare :-))

Kram

9 kommentarer:

Cika sa...

Spännande med många olika sorter! Så söta örtplanteringar du gjort : )
/Cika

Britt sa...

Det var många olika sorters tomater kul att prova olika sorter//Britt

Hélena sa...

Vad fina dina plantor är, stor skillnad mot mina tomater :-) Nästa år ska jag inte plantera så många och vara mer rädd om de få jag har. Alltid lär man sig något.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Livsnjutaren sa...

Anneberg ligger i Småland. Mellan Nässjö och Eksjö :) har du långt då? Annars kom,kom,kom:)

Veronica sa...

Nu har jag scrollat upp och ner och läst om potatis, blåmesar tomater, löjtnanshjärta och syrener...... Hmmm...jag lägger mig som följare!!

Veronica

Channal sa...

Åh vilken växtkraft! Härligt! Jag har planterat fem olika sorter tomater som står på min balkong i söderläge! Men inte minns jag vad de heter! Ska läsa vad det står på lappen, spännande! Kram Anna

Helena sa...

De ser ju jättefina ut dina plantor!
KRAM från mig!

Ulrika sa...

Oj så mycket härligt du har på gång! Om posten sköter sig kommer ett skott av patroit imorgon!

Kram

Bittan sa...

Oj vad det växer och frodas hos dej, tack för påminnelsen om chokladmyntan förresten. Brukar alltid ha en sån men totalt glömt bort det i år . Får nog ta mig en tur till torget imorgon där brukar de finnas.
Ha en mysig helg.
Kramelikram Bittan