tisdag 5 oktober 2010

Ringblomssalva

Idag har jag gjort en liten sats ringblomssalva. Har tänkt gjort det i två år så nu slog jag till efter att återigen ha läst om salvan . Den här gången på AnnamA :s  blogg.


Så här gjorde jag:
 ____________________________________________

RINGBLOMSSALVA


3dl färska (el 2 dl torkade) blomblad från ringblomman
4 dl olivolja
1 dl smält bivax.
Lägg blombladen i en genomskinlig glasburk med lock.
Häll på olivolja, så att blombladen täcks.
Låt glasburken stå ljust i 6 veckor.
Sila bort och släng bladen.
Smält bivaxet i vattenbad och blanda i oljan.
Häll upp salvan i små burkar, som bör förvaras i kylskåp för att inte härskna.

__________________________________________

Ett roligt och lagomt stort pyssel så här på höstkanten när det fortfarande finns lite ringblommor kvar. Måste även ut och norpa frö från ringblommorna så jag har till våren.

Kram Lena/isis

11 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Precis samma höstpyssel har jag tänkt på och har både torkade och färska blommor i rabatten fortfarande :)
Hmm...kanske jag får ta och smula ner dom genast!
Ha en bra dag! /Bea

Unknown sa...

Nä, nu blir jag sur på mig själv som inte har en ringblomma i hela trädgården!!! Hur tänkte jag då, kan man undra??? Får spara din beskrivning och tåla mig till nästa år...
Ha det gott,
Charlotta

bakom berget sa...

Va spännande! Vad är den salvan bra för/emot?
Tyvärr har jag inga ringblommor, men man vet ju inte....nästa år kanske!
Ha det gott!
Kram Åsa.

Galtholmen sa...

Det är kul att göra egen salva... det har jag gjort i flera år nu. Den är liksom oumbärlig. Tänkte bara säga att det går precis lika bra att använda svensk rapsolja istället för olivolja. Då får du en helsvensk produkt. Välj gärna en Krav-märkt finare olja.
Här går salvan åt som smör; en av butikens storsäljare faktiskt. Kul när man kan stoltsera med att ha odlat ringblomman själv o bivaxet kommer från egen bikupa.
Kram Ulrika

Uttan sa...

Hmm Jag som inte har en enda blomma kvar...de har frysit nu.
Men salvan låter spännande hoppas att det lyckas och blir bra.

Kram!

Tigris Predikantan sa...

Intressant!
:)

Christina sa...

Så duktig du är! Jag har aldrig gjort någon salva själv.
Ha det gott!
Christina

Anette sa...

Spännande! Undrar om jag har några ringblommor kvar......det brukar gå åt i höstbuketter. Men det blir säkert fler nästa år. /Anette

Merja sa...

Kul med höst pyssel:) Hoppas den blir bra. Skulle också behöva ut och plocka lite mer frön till nästa år.
Ha det gott!

Isas Trädgård sa...

Ditt recept måste jag spara .. till nästa år ...då jag förhoppningsvis har ringblommor i rabatten ! Ringblomma skall ju vara så bra mot eksem har jag hört !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Elisabeth sa...

TACK för receptet. Det ska jag spara till nästa säsong