fredag 4 februari 2011

Blommig Fredag

Kontraster är veckans tema på Blommig Fredag.

 Kontraster är nåt som jag ska försöka eftersträva lite mer av framförallt i trädgården . När jag tänker efter så är jag en person som oftast har det lite för symmetriskt , ton i ton , ska passa ihop,  i både hemmet och i trädgården.

Grönt exempelvis tycker jag om att ha i köket. ihop med en annan färg. Rosa / grönt , gul / grönt ( till påsk ) grönt / rost ( på hösten ) osv.

Så grönt med blommor blir några exempel till veckans tema.


Här blir det kontrast mellan en liten självsådd penseé och stenplattor.

I skrivande stund kommer jag inte ihåg namnet på den här växten. Men kontrasten tycker jag om mellan de vita kronbladen och ståndare och pistiller. Och en svart bakgrund , ser jag precis nu , ger ju också en kontrast.

Konrasten som blir när man zoomar in ett nåt som ska fotas i förhållande till bakgrunden gillar jag också som här på bilden nedan.

Önskar Alla en trevlig helg.

Kram

22 kommentarer:

Berit sa...

Härliga bilder!!Blomman som du inte kom på vad det var kan vara en verbascum chaixii alba,,ett vitt kungsljus.

Channal sa...

Åhhh så fina blommor... det piggar upp! Längtar till jag kan sitta ute i trädgården och få dofta in sommare. Storm men soligt hos mig idag! Trevlig helg till dig också! Kram Anna

Unknown sa...

Härliga bilder som väcker sommarlängtan:)
Ha det gott,
Charlotta

skifferhuset sa...

Oj vad man längtar till att det ser ut i trädgården när man ser dina bilder, så fina! Ha en fin helg! Kram Iréne

Anonym sa...

Really pretty contrasts! I'm not familiar with some of the flowers. The last one is stunning!!

Merja sa...

Härliga sommarblommor:) Fina kontraster!

ormbunke sa...

Gillar dina kontraster med de skarpa färgerna på blommorna mot det gröna. Men den lilla penséen är ju sötast . Ha de gott i helgen. Kram. Anita

Penseldraget sa...

Hej
vad roligt att du vill delta i min utlottning...önskar dig lycka till ;) oj,här blev man glad i själen av att titta på dina vackra blombilder.. man längtar efter den sköna våren nu...
önskar dig en trevlig helg
kram pia

Randi sa...

Vilka sköna kontraster! Dina underbara sommarbilder får mig att längta ännu mer...suck, suck.
Önskar dig en skön helg.
Randi

My entry is here

Mia sa...

Vackra kontraster du visar. Det kungsljuset var stiligt och små violer som kommer upp där dom vill är alltid så charmiga.

Möllebacken sa...

Så mycket sol du har i dina bilder trots snöflingorna :)
Fina bilder på temat.
/ Pella

easygardener sa...

Lovely pictures. The little Pansy looks very brave standing all alone!
Have a good weekend.

Suss o Kai sa...

Den gula liljan är ju så himla fin, planterade en sån i somras och hoppas att den har tagit sig Kram Suss

Lisa sa...

vilka härliga blombilder :-) Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Gunilla sa...

Oj vad jag längtar till sommaren när jag ser dina fina bilder.

Underbara kontraster.

Ha det gott
Gunilla

IreneL sa...

Underbara bilder! Nu längtar man!
Ha en fin helg!

Ruben sa...

Tycker, att ämnet kontraster har varit ovanligt givande. Här ska det också blir lite mer kontraster i fortsättningen.
Ha det gott!
/Ruben

Rose Garden Malevik sa...

Hej Lena
Underbara bilder,,,,
Jo det blir ett kryss vid "sin egen blogg"....inget andra ser :)
Ha en bra dag
Håkan

Katarina sa...

Naturen skapar fantastiska kontraster - det finns säkert en mening med att blommor oftast inte är gröna som bladverket.
Ha en skön lördag!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!


Fantastiske blomster som svar på ukas kontrast-tema.
Ønkser deg go' hælj ;:OD)

Nett sa...

Härligt! Många färger och en längtan efter vår och sommar känner jag av här :)

NinaH sa...

Vackert "infångade" kontraster!