tisdag 20 december 2011

Kola.....

Förra året gjorde jag saffranskola för första gången . Tycker man bara om saffran så är det jätte gott.

 Just nu puttrar det på spisen och doftar härligt  :-)


I år gör jag från det HÄR receptet. 

I går gjorde jag baileyskola som jag fått recept på av en vännina. Den var jätte god men jag måste koka den lite hårdare nästa gång.Den blev en aningen för mjuk :-(

Här kommer receptet på den om nån vill ha.

Baileyskola

2 msk smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 dl grädde
1 dl Baileys

Koka allt utom baileysen som vanlig kola . Gör kulprovet ( ganska hård för den tunnar ut när Baileysen hälls i och det var lite svårt att få den riktigt hård efter det ) Ta grytan från värmen och ha i Baileysen försiktigt. Koka ett par minuter till. Häll kolan i en passande form klädd med bakplåtspapper. Svalna och skär i bitar.


Kram

2 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Det minns jag och tänkte göra men har så klart glömt bort det igen. Nytt försök i år.
Ha en skön jul.
Kram
annika

Helén sa...

Visst är det kul att kunna göra kola med olika smaker...mmmm, så gott!//Helen