tisdag 13 mars 2012

Omplanterade pelargoner

Nu är jag klar med omplanteringen av mina övervintrade pelargoner . Har gjort en provisorisk " hylla " framför det ena rumsfönstret så inte alla fönsterbräden blir överfulla . Känns jätte bra för här finns det även plats för lite omskolade plantor så småningom .

I år fick jag slänga en del som inte hade överlevt vintern . Men de flesta ser ut att leva .
Förutom den här kanske ....
Det är min favorit från förra året . Så typiskt . Vildpelargonen som jag köpte på trädgårdsmässan i Örebro och som blev så fin och doftade tandkräm . Men den kanske tar sig . Vi får se om den spirar om ett tag:-)

-----------------------------------
De sju små krukorna längst fram är årets nya som jag sått själv .
" Black velvet appleblossom " Sju av åtta grodde....:-) Från rara växter .
----------------------------------------------

Har precis fotat två lyckliga tjejer som fått sina efterlängtade " ziperall : er " . Söta som karameller :-))

Min dotter och en av hennes bästisar .

Kram

15 kommentarer:

Made by antiann sa...

För första gången har jag försökt så pelargoner från frö. Jag har sått många frö men bara fått upp en liten planta... :/ Har du några tips? Gör du något speciellt?

Kerstin sa...

Vilken lyxig "fönsterbänk"! Det är precis vad man skulle behöva vid den här tiden. Jag borde nog fixa något liknande på vår oanvända ovanvåning för där finns ju faktiskt potential framför fönstren.
Vad kul att så pelargoner. Jag har aldrig testat, men lite sugen blir man allt. :-)
Ha en riktigt bra dag!

bakom berget sa...

Va härligt det ser ut! Det där är en verklig VÅRBILD enligt mitt tycke. Tänk va dom ska blomma vackert i sommar sen.
En sån där overall skulle jag kunna tänka mig att ha att hasa omkring i här hemma :o))
Ha det så bra! Kram Åsa.

Garden of Sense sa...

Oj vad dina frösådda pelargoner kommit långt! Jag har också sått denna sort från Rara växter. 4 av 5 grodde, men de är pyttesmå fortfarande.

Ha det fint//Laila

Channal sa...

Verkligen fina! Vilka karameller! Måste även jag plocka fram mina mårbacka! Kram Anna

Fagras trädgård och tankar sa...

Vad duktig du är. Har fullt upp med frösådderna än så länge.
Ha en bra kväll
Johanna

Made by antiann sa...

Då är det alltså inte bara mig det är fel på? :) När man lyckas med det mesta annat man odlar så börjar man ju fundera när de är så himla svårflörtat med pelargonerna. När sådde du dina? Min växter lååååångsamt!

Men köp lite garn och börja bara! Gör en ruta då och då! :) Det blir ett projekt över flera år, ett överkast är stort. Men så fint! Vitt antar jag?

Hélena sa...

Vad underbart med alla pelargoner. Det är ju så vackert!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Varför är det så ofta som favoriterna inte klarar vintern? Också här försvann den vilda och flera av de doftande:(

Helena sa...

Hallå!
Är det Australe som gett upp?
Säg bara till så skickar jag ett skott :-)
KRAM från mig!
ps.du är ju en pelargon samlare vettja ;-)

Helena sa...

Maila mig din adress så fixar jag ett skott.Australe är ju en av mina favoriter :-)Jag har sparat ett par moderplantor som klarat vintern bra.
KRAM från mig!

Sandra på Ön sa...

Vilket underbart paradis av pelargoner! Tittade också på den sorten du valde, men insåg att jag nog inte hade så mycket mer plats just nu :)

Ulrika sa...

Vad härligt det ser ut! Vad snyggt det ska bli i sommar. Här har min stora Australe också gett upp i vinter, men jag hade tagit 2 skott av den som är fina.
Kram Ulrika

Anna sa...

OJ! Jag tyckte att jag hade många när jag planterade om för ett par veckor sedan! Det var det INTE jämfört med dig!:)
Fast mina ser inte helt friska ut...vi får se hur det går!
Kram Anna

Anette sa...

Wow, så många. Du behöver ju inte köpa några fler blommor i år då, fast jag gissar att det slinker ned ett och annat.
Ja, dom där onepiecen.........hmm, min lill-kille har en också. Dom är säkert jättesköna, men snygga njaa jag vet inte jag;-)

/Anette