tisdag 10 november 2009

Trädgårdstema - Löv

Vecka 12 - Löv
Det är härligt med löv / blad. Speciellt på hösten när de visar all slags olika färg och form. Men underbara är de ju även när de spricker fram på våren  . Har inte så mycket löv bilder i mitt bildarkiv och inte hinner jag fota några heller.  Visar lite av det jag hittade iallfall.

Underbart lönnträd......


......med härliga löv.

Man kan använda dem att pyssla med.

Enkelt..... som jag tycker om.

De här liknar smultron  men vet inte om det är det.

Blöta löv med kottar är det också en tjusning med.

Fick mig en liten funderare på om det är nån skillnad på löv och blad. Vill gärna använda ordet löv när de dinglar ner från träden och lägger sig på marken och ordet blad när de sitter på träden.

Kram från Lena/isis

11 kommentarer:

Livet på Berget sa...

Hej
Kul at
Kul att du ville vara med i min tävling. Ja precis, jag säger samma, löv ligger på marken och bladen sitter på träden. Fast jag säger ju lövsprickning på våren och inte bladsprickning..... Underbar lövkrans du gjort!
Ha de gott!
Kram
/Sara

Vittran sa...

Hej!
Lönnlöv kan få otroligt vackra färger på hösten. Här finns det inte så mycket löv kvar på träden. Det mesta finns på marken och ska krattas upp när vädret tillåter. Idag snöade det.
Trevlig kväll!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej tjolahopp;)
Ja alla vackra färgsprakande löv är såå vackra..synd de snart är borta!!!!
Vacker krans du gjort!!!

Go kväll Millan♥

Lilla My sa...

Lönnen är en av mina favo träd just för att den är så fin på hösten. Har ett litet början här i trädgården som jag skyddat med stamskydd för i fjol åt hararna ner det till marken. Trist! Dröjer nog förrän det är stort igen.
Ha det bra!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Maria Berg sa...

Vilken underbar dörrkrans! Så himla färgsprakande.
Håller helt med dig om definitionen som du ger på löv och blad, MB

Inredningsfrun sa...

Tack för titten och inspirationen!!!

Kram från en bloggare till en annan ;-)

// Inredningsfrun

mitt gröna hjärta sa...

Hej,kul att du ville vara med i min utlottning. Vacker krans du gjort, det går verkligen att göra fina saker av enkla löv!
Ha det gott, Jenny

Anonym sa...

Hösten är underbar med sina färger.
Antingen är det smultronblad eller jordgubbsblad du har på foto nr 5.
Ordet löv är ett synonymt ord till blad. Skillnaden på löv och blad för mig har inget med om det sitter på trädet eller ligger på marken. Det heter ju Lönnlöv, Ekblad, maskrosblad, tulpanblad m.m Tänk om man skulle säga Tulpanlöv och sedan Tulpanblad när dom faller av...låter ganska roligt. Löv eller Blad beror ju på vad det är för sort, träd, buske eller blomma.
//Carina

Anonym sa...

Jag kommer att återge kommentaren på TB och länka till din blogg du. Syrran o jag gjorde ett test, hon skrev en likadan kommentar. Den jag skrev raderade du. Du måste tro att allt man skriver är negativt.......

AnnA sa...

Åh, vilka färgsprakande bilder, Lena!
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA