måndag 13 september 2010

Äppelmust , rosenskära och rabatt

En korg med äpplen är nu plockade och har även blivit ........

......en sats av Gelas äppelmust :-) Den ska nu stå och " safta " sig några dagar.

Ska bli spännande att se och smaka på slutresultatet. Jag har nämligen grävt långt bak i minnet och kommit på att jag faktiskt har gjort nåt liknande för en massa år sen. Och då blev det mögel på det innan det hann hällas upp i flaskor :-((
Hoppas nu  det går bättre den här gången.

_____________________________________________________________________

Nu börjar det äntligen blomma bland rosenskärorna " Sea Shells ".
Så här ska de se ut enligt bilden på Impecta. Ja, kanske inte rent färgmässigt men med tanke på formen, rörformade kronblad.

Men även såna här former och färger dyker upp i rabatten.
Som på sista bilden såg de ut , ungefär, de jag hade förra året. Den sorten hette " Candy Stripe " och var i sin tur absolut inte lik den som var på bilden för just den sorten.

Ja, jag har iallafall lärt mig att man aldrig kan ta för givet att det stämmer med bilder på frö / lök / etiketter.  

___________________________________________________________________

Nu ska jag ut i trädgården och fortsätta att gräva lite grann. Jag tar lite då och då ......för oj va´ont i ryggen man får :-(  Men nu ska jag inte låte gnällig, för jag älskar att gräva. Så härlig avkoppling om man ta lite pauser imellanåt.

Så här ser mitt grävprojekt ut just nu. Ja , jag vet inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag gräver väl på så får jag se hur det kommer att bli för tankarna växlar hela tiden om hur det ska se ut och bli. Ev. ska det bli en spalje, på nåt sätt ( trä , armeringsjärn ) , rakt ut från väggen. Rabatten kommar alltså bli , om jag inte hittar på nåt annat , en trekant. Men om jag sätter upp en spalje ´så blir det ett insynsskydd också +  att jag får plats med en massa  härliga klätterväxter :-)) Kul !!!

Lena/isis

17 kommentarer:

Gela sa...

Hej, kul att du testar musten. Rör om lite då och då, minst en gång om dagen så går det nog bra. När du silar bort äpplena så sila först gm. grovsil bort äppelbitarna före du finsilar gm duk så går det fortare... Kram/Gela

Gela sa...

Kära maken dricker gärna musten oblandad, till barna späder jag med 1/3 vatten. Det är ju efter tycke och smak. Tack för att du länkade!!!
Ha det gott/Gela

Gudrun sa...

Så duktig du är! Hoppas att det går riktigt bra med musten den här gången.
Vilka läckra rosen skäror, har aldrig sett sådana förut. Visst är det så att fröer inte alltid stämmer med det man trodde att man skulle få.

Man får ge uttryck för att man får ont i ryggen, det är inte gnäll i mina öron. För nog är det tungt grävjobbet. Tror vi är lite tokiga, vi trädgårdsfreak. ;) Man gräver och gräver och sliter men oj vad kul det är. Har alltid sagt att skulle inte kroppen säga ifrån så skulle jag kunna hålla på hur länge som helst.
Jag håller också på med grävning, och framför sig ser jag visionen om den härliga trädgården.
Ha en bra dag.
Kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Gott med must...... Ska göra mera snart..... Rosenskära är finfina.... mina börjar dock se lite dassiga ut nu....... Åh, vad duktig du är som gräver och gör nya rabatter.... Jag borde avsluta den jag påbörjade tidigare i sommar....

Kram Charlotte

Allers Trädgård sa...

Visst är det kul nu i skördetider med allt man kan göra. Men äpplemust har ju verkat så avancerat – tills nu när jag såg receptet och det inte ser svårare ut än fläderblomssaft!
Roligt att hitta till din blogg!
Hej hej
/Ann Marie

Ninne sa...

Egen must !! Mmm
Sen är det Rosenskäran- orna Nästa år MÅSTE jag ha ner såna frön ngnstans-- De är så söta vilken som. Hur ska jag komma ihåg det??
Kram Ninne

Elzie sa...

Ljuvliga rosenskäror. Och göra must? Låter spännande.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Bea sa...

Så duktig du är som gräver nya rabatter ännu i år, men å andra sidan är de klara att planteras nästa vår med många sköna blommor :)
Precis som du skriver är Rosenskäran (den översta) lite "ombytlig" och håller inte vad bilderna lovat på påsen (Impekta), utan de är blandade.
Du frågade vill jag minnas i en komm. angående den också.
Mums..med must och flitiga du som gör den själv :)
Må gott!
Kram / Bea

Stina sa...

Kul med egen must!...det måste jag prova göra ett annat år. I år blev blev det mos och paj :)...mina äppelträd måste växa till sig så jag får en större skörd!
Ska bli roligt att följa ditt grävprojekt :)
Ha det gott/ Stina

IreneL sa...

Hoppas att du lyckas med musten! Mögel är ju inget kul när man lagt ner en massa jobb! I år har jag en massa rönnbärsmal i mina äpplen..trist!
Ha en fin dag! / Irene

Galtholmen sa...

Ja, det är härligt med höstens alla frukter! Jag ska oxå gräva... bara väntat på att marknaden på Liseberg ska vara över. Och det är den ju nu, så det är bara att ta på stövlarna o ge sig ut. Har just belönats med ett härligt duggregn som tar sig in överallt.
Lycka till med ditt projekt/
Ulrika

Margot sa...

Så gott det låter med egen äppelmust! Så ljuvligt söta Rosenskärorna är, dem har jag aldrig sått men definitivt något att tänka på till nästa år!
Så spännande med nytt rabattprojekt, men visst är det kämpigt att gräva, inte så snällt åt ryggen! Vilken fin header du har!
Kram Margot

Annika Christensen sa...

Det där måste jag nog också prova på att göra.
Nej det stämmer inte alltid men det finns tendens till ränder i den tycker jag. Någara av mina blev också så men en del blev som de skulle.
Ha det gott och lycka till
Annika

Unknown sa...

Vilken härlig must! Nu blev jag inspirerad:) Tack för det!

Rabattprojekt hos dig också ser jag:) Kommer att bli superfint!

Ha det gott,
Charlotta

Jord under naglarna sa...

Det låter gott med egen äppelmust!

Av mina rosenskäror blev det inget mera en planta som blommade... Det var ju frost i slutet på juni och jag vet inte om blomanlagen på något vis kan har fryst då?

Saknar den som utfyllnad i rabatterna plus som snittblomma. Utfyllnad blev det i och för sig, men bara av blad. :)

Anonym sa...

Gooԁ poѕt. I leаrn sοmething nеw аnԁ challenging on blοgs I stumbleupon on
a daily basis. It will always be useful to read artiсles
from οtheг authοrs anԁ use sοmething from their websіtes.


Alѕo ѵisit my wеb pаge .
.. simply click the up coming Internet site
Also see my web site :: Clicking Here

Anonym sa...

There's definately a great deal to learn about this issue. I really like all of the points you made.

Feel free to surf to my site; www.bffe.com.au