fredag 17 september 2010

Äppelmust

Nu är min äppelmust färdig.

 Jätte god , tycker vi alla i familjen så det blir nog att göra en sats till. Nu har jag använt de röda äpplena.

Men ska testa de gula den här gången.

Här kommer receptet om nån vill ha .

_________________________

Äppelmust

5 liter äpplen
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
1 dl socker/liter must.

Dela äpplena och lägg dem i en stor bunke eller hink med alla övriga ingredienser utom sockret.

 Låt det stå och goa till sig i 5 dygn. Rör om då och då.(Jag har musten stående övertäckt i köket så jag kommer ihåg att röra om.)

 Sila bort äpplena

 Tillsätt 1 dl socker/liter avrunnen must

 Rör om till det löst sig och häll upp på väl rengjorda flaskor
 
_________________________
Kram från Lena/isis

9 kommentarer:

Gela sa...

Vad glad jag blir att ni tyckte om den. Är ju så lätt att göra också. Kram /Gela

Margot sa...

Det låter gott, kanske något för mig som inte har några goda ätäpplen! Tack för receptet, det ska jag testa!
Ha en trevlig lördag!
Kram Margot

IreneL sa...

Åhh det verkade lätt och enkelt! Man skulle kanske testa detta! Kan man frysa musten eller håller den sig ändå?
Ha en fin dag! / Irene

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter och ser så gott ut.
Trevlig helg:)

Bea sa...

Mums...den ser både läskande och god ut!
Nu har jag bara några äpplen kvar och det blir knappast någon saft av dom :)
Må gott min vän! /Bea

Cika sa...

Tack för receptet! Det låter faktiskt enkelt och gott! Jag har bara gjort äppelsaft i saftmaja tidigare. Men, äpplena ger oftast inte så mycket smak då.
/Cika

Susanne sa...

Nu kommenterar jag här med....kokar man vattnet innan man häller det på äpplen? Eller händer det något med dem om de endast ligger i vattnet? ;)
kram kram

Susanne sa...

Hej Lena!
Nu har jag testat ditt recept...äpplena ligger i hinken ;)) Jag länkade hit från min blogg, hoppas det är ok ;))
kram susanne

ankihisshult@hotmail.com sa...

Letade efter recept på ringblomssalva och hittade då din blogg och även recept på äppelmust så nu blir det lite att göra. Själv är jag en liten hobbybonde i Småland med höns o gillar att odla.