torsdag 16 september 2010

Höst

Färgerna är härliga nu. Hittade några under trädgårdsrundan  i går kväll.

 Lönn

Akleja

Blodfingertört

Hittade även den här ovanliga ( iallafall för mig ) svampen. Nån som vet vad det är för sort ? Ser lite mysko ut :-)

Det är så härligt att gå runt och drömma och planera . Det är ju så mycket man vill göra och ha . En sak jag absolut vill ha är mer höstväxter i härliga färger . Måste bli en prioretering framöver. Syrenhortensia grandiflora , katsura, pärlrönn, vildvin , rosor som ger fina nypon är några av växterna som står högt på önskelistan .

Kram från Lena/isis

7 kommentarer:

Stina sa...

Hej
Visst börjar det bli vackra färger nu :)

Svampen är en fjällig bläcksvamp. Det är en god matsvamp måste plockas "ung" (och vit)! Ju äldre svampen blir desto svartare blir den. God att smörsteka samt fritera. Inte alls giftig!
Det är bara att våga smaka :)
Ha det gott / Stina

Mimi sa...

Vilka vackra färger på dina blad. Riktigt höströda! Hälsn Mimi

bakom berget sa...

Ja, visst är det en vacker årstid nu. Jag såg att du redan fått svar ang. svampen. Jag vet att den går att äta, men jag har inte testat.
Ha en fin dag i morgon!
Kram Åsa.

Godastunder-tokigaidéer sa...

Tyvärr vet jag inte vad det är för svamp och för att erkänna så är nog kantarell och flugsvamp de enda jag kan.

Kram Anna

Rosor och ruiner sa...

Ja, den svampen var ju lustig...:o)
Ja, visst är det härliga färger på hösten, även om det är lite vemod över alla löv som skiftar färg, för att sedan ramla av...
Trevlig helg!

Margot sa...

Det är verkligen vackert på hösten med alla härliga mustiga färger! Lönnbladen har en vacker röd färg!
Ha en trevlig helg!
Kram Margot

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jag ser du fått svar på svampen. Jag stekte den för några år sedan.. inte speciellt god tyckte jag då i varje fall..

Ha det gott! kram H.