söndag 31 mars 2013

Månadens favoritväxt - mars 2013

Höll på att missa utmaningen  - månadens favoritväxt som Anna med bloggen Anna Vattenkanna har hand om .

Klicka på bilden ovan så kommer ni till länksamlingen för mars månad  .

Jag kan inte påstå att jag har nåt värst stort utbud att välja mellan . Så mina cypresser som står i givvakt fram för trappen på framsidan blir valet . Egentligen ska jag väl säga att jag tror det är cypresser . Vilken skillnad det är  mellan cypress och tuija kommer jag inte ihåg just nu men när vi flyttade in i huset kollade vi upp det och kom fram till att det var cypresser .
 Jag hittade ett foto på dem i mitt bildarkiv som är några år men är från mars månad det året .

Vi har " snaggat " det lite på höjden och ganska rejält på bredden  . Det växte in i räcket vid trappen så man inte kunde hålla sig i det om man behövde. 

Under december och januari har vi julbelysning i det och när vi klipper den är klippet perfekt till kransar. Man behöver inte ens dekorera det med nåt för kottarna från klippet sittter kvar :))

Kram

Uppdatering:
Googlade lite snabbt på cypress och tuija. Är inte så säker på att det är cypress. Hoppas jag får många tips på vad det är . Tydligen är inte cypress så vanlig utan istället kan det vara ädelcypress som inte alls är släkt  med cypress .

10 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Tyvärr kan jag inte avgöra vad det är för sort, hoppas ngn annan kan....men oavsett så är det en användbar växt i trädgården. Har ingen själv men mamma hade, och jag saknar att kunna klippa mig några knippen till jul...
Jättefin krans du gjort!

Helena sa...

Jag kan inte heller hjälpa dig...men det är fint med vintergrönt det har jag dåligt med.
KRAM från mig!

Channal sa...

De växer o kan bli enorma dessa träd. Bra att ni ansar dem. De ger mkt skugga!

KRAM Anna

Anna Vattenkanna sa...

Det är nog någon ädelcypress, alltså Chamaecyparis. Ett enkelt sett att skilja ädelcypress och thuja är att titta på buskens topp. Thuja ha en stel, rak topp som benet i T:et och ädelcypress har en böjd topp som C:et i Chamaecyparis. Nu kommer du alltid att kunna skilja dessa åt!!!

Kram

Törnrosa sa...

Strunt samma, thuja eller ädelcypress, fina är de. Ger en härlig grönska året om. Gillar din krans också.
hej från Törnrosa

GladiGrönt sa...

Vilka frodiga .... du har. Det jag kan se av kransen liknar mina tujor Brabant iaf. Fast dina är då tätare. Hur gick det förresten med Pavlovarullen? Jag såg nog frågan för sent.

Ulrika sa...

Bra val så här när det inte finns något annat som är grönt! Jag gillar lite vintergrönt!

Kram och ha en härlig helg!

årstidens bästa sa...

Hej.

Ja det är en kudde, från HM home.

Kram
Linda

Evas Kvarnaro sa...

Det är ädelcypress, jag har haft den i trädgården, men den förväxte
så det blev att såga ner o dra upp.
Men jag gillar absolut ädelcypress
den har en härlig frisk doft när man kommer den nära.
Växtkraft har den minsann!

Må gott i helgen, värmen nalkas.
Kram/ Eva

Christina sa...

ädelcypressen är fin och kan användas till mycket!! Men du milde vad dedn kan växa!!/Lila-Christina