fredag 30 april 2010

Lite från mina sådder

I år har det inte riktigt gått så där " hundra " med mina sådder. De har grott bra men en del sorter har efter att de grott tynat bort. Varför !!.... har jag ingen aning om för jag tycker att jag gjort som de andra åren .

Busktomaten Vilma har jag efter tre försök lyckats fått sex små frodiga plantor av ( äntligen ) . Vilma hade jag förra året och tyckte den var kanon bra. Små ( ca.30 - 40 cm hög ) lättskötta plantor med söta goda tomater. Perfekt att ha ute på altan.

Här är en bild på dem sen förra året.

Palettbladen växer bra än så länge.

Några tagetes " Vanilla " växer skapligt.

Här visar jag ballongblomma som snart ska omskolas. Fröerna sparade jag från förra året. Den blomman blev jag riktigt imponerad av . Växte jätte bra. Jag fick en planta på trädgårdsföreningens växtbytardag och var lite lite skeptisk först ( av nån anledning ) men som sagt var,  den gjorde intryck på mig. Jag hade den på altan då men har i år tänkt testa att ha iallafall några ute. Ja, de växer och blir så stora så det får nog inte plats många heller inne på altan
 Är det nån som har erfarenhet av det som kan berätta om det gick bra. ?? ( att ha dem ute , alltså )

Bilder på den förra året.

Här är en annan sort som jag också sparade frö av förra året. Törstige Fredrik ( Gyckelblomster ).

Så här ser de ut. Får se om det blir den färgen??

Till sist en bild på persilja , oregano och basilika som jag har i köksfönstret. Har inte börjat " skörda " än :) Känns som jag inte vill röra dem för att de är så fina som de är , där de står. Hur man är :)

Önskar alla en riktigt trevlig Valborgmässoafton kväll.

10 kommentarer:

Bea sa...

Härligt med sådder som spirar och frodas och vet du, det blir inte alltid som man tänkt sig.
Ballongblomman hade jag ifjol, men tyckte den var väl stor och de vackra blommorna liksom försvann i bladverket, men tålig växt!
Trevlig Valborg! /Bea

Gela sa...

Hej, har tyvärr inga erfarenheter av ballongblommor. Känner igen det där med kryddor. Har basilika som hunnit lika långt som din men har ej heller skördat än... Ha en riktigt fin helg/Gela

ormbunke sa...

Jag tycker det ser bra ut hos dig med dina sådder. Här växer det sakta men så har det ju inte varit så många varma dagar i uterummet ännu. Ha en skön helg önskar Anita.

Margot sa...

Har haft Ballongblomma ute flera somrar och det har gått jättebra! Min granne planterade sina direkt i rabatten och dom blev stora och fina också!
Ha en skön och trevlig Valborg!
//Margot

IreneL sa...

Ballongblommor växer som ogräs! Förrförra året direktsådde jag den och den tog över allt, blev som en liten skog, så nu skippar jag den.
Ha en fin valborgsmässoafton! / Irene

Mimi sa...

Ballongblomman går nog säkert nästan var som helst, och förökar sig i tusentals plantor till nästa säsong, men de är ju inte svåra att rensa bort:). Vad fina frösådder du har. Tomater som ser sådär stabila ut har jag aldrig lyckats få! Finfina! Hälsn mimi

SKOOGSTROLLET sa...

Jösses, vilka frodiga plantor du har. Mina skulle nog bli sjuka av avund ...

Ja, gamla trädrötter har vi gott om efter alla träd vi har fällt, men jag har nog inte funderat så mycket över deras estetiska värde.

Ha en härlig helg du också!

Här hoppas jag på mer energi, solsken eller åtminstone uppehåll så det går att så och få färdigt en del.

Thorins Trädgård sa...

Hallå Lena, jag har samma upplevelse av mina frösådder i år. Flera av lådorna har grott men sedan har de tappat sin kraft totalt och dött. Men med tanke på hur mycket jag har sått i år så har jag ändå fullt upp med att hantera dem som är kvar :D

Marit

SKOOGSTROLLET sa...

Jo, i år har det blivit mer än någonsin, men å andra sidan har jag ju en trädgård att fylla. Dessutom blir det första året med ett riktigt grönsaksland.

För min del blir ju skillnaden stor då jag flyttar ut till samhället ute på vischan och då behöver jag ju ha något att titta på och njuta av. Där försvinner ju nöjena tidigt på dagarna, det som finns är väl att gå och handla på Ica och gå i kyrkan, så då behöver jag något som lyser upp tillvaron.

Sedan är det ju roligt att kunna bestämma mer och mer över hur trädgården ska se ut och utvidga antalet rabatter. Tyvärr har vi ju inte kommit dithän att de för några år sedan igenvuxna rabatterna har fyllts på med nya perenner. I övrigt är det ju mest scilla, vitsippor, bergsklint och prästkragar som har överlevt, men vi jobbar på en färgglad trädgård även i år.

♥ Fyra årstider sa...

Nu blir jag sugen på att så fröer.
Kram Lotta