onsdag 22 december 2010

Kola och julkaka

Jag har i flera år tänkt prova att göra nån annan kola till jul än den jag brukar. Jag gör alltid en som jag hittade i en veckotidning för många år sen som kallades
 " barnens julkola " i tidningen. Så nu har jag testat pepparkakskola och saffranskola. Det finns ju många olika recept om man googlar runt men jag tog mitt " barnens kola " recept och smaksatte den med färdig pepparkakskrydda/ saffran. Saffranskolan blev jätte god , föll mig verkligen i smaken. Har nog fått lite  "saffransdille " i år. Pepparkakskolan blev ju också ganska god. Men absolut inte som saffranskolan. En ny favorit :-))



 Så nu har jag lite nytt att bjuda på under julhelgen.

Barnens julkola

100g margarin
2 dl grädde
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk ättikssprit

Koka som vanlig kola tills ett " kulprov " kan göras .

Jag smaksatte med :

2 tsk pepparkakskrydda och 1 tsk vaniljsocker till pepparkakskolan

och

1 påse saffran och 1 tsk vaniljsocker till saffranskolan

______________________________________________________________

I går kom yngsta dottern hem med en sån fin " julkaka " . Hon hade varit hos sin bästis syster och bakat. Men dekorationen gjorde hon när hon kom hem :-))

Det är skönt att kunna tända en brasa nu när det är så kallt . Här är det
" systermys " .

Kram

8 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

GOD JUL. Mys tillsammans nu
Kram Agneta

Ruben sa...

Önskar en riktigt God Jul.
Jag ser att ni är välförsedda med läckerheter!
/Ruben

gittan sa...

Vad härligt det ser ut! Jag hade önskat att vi kunant elda i vår brasa men tyvärr är skorstenen i för dåligt skick och det är inget vi är roade av att lägga pengar på för att åtgärda eftersom den inte anv. till att värma huset med längre.
God Jul / gittan

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad mysigt det ser ut med en brasa att mysa vid.
Önskar dig en fröjdefull JULhelg:)

Gela sa...

Vill önska dig en riktigt GOD JUL tack för din komentar hos mig. Jag har ej sett på Ernst men har boken så har också funderat på att göra fågelgodiset. Även fåglarna ute får det lilla extra såhär till jul. Tack för att du delar med dig recept också. Stor julkram till dig och din familj/Gela

ormbunke sa...

OJ vad det kommer att smaskas hos dig i Jul Gjorde Ernsts fruktgodis det blev inte så tokigt. Önskar dig en riktigt skön helg. Kram. Anita

Viola sa...

Ha nu tillsammans en skön och myig och fridfull jul, GOD JUL önskar Viola

IreneL sa...

Jag önskar dig en riktigt God Jul!
Julkram! / Irene