onsdag 11 augusti 2010

Lite av varje....

Äntligen blommar min sommarmalva. Vita och rosa blommor....Sådde den på ett annat ställe förra året där den växte enormt mycket bättre än nu i år. Men nu så kommer den iallafall . Jag får vara nöjd fastän den bara är hälften så hög.

Den vita floxen blommar och ett kungsljus som heter mörkt kungsljus verbascum nigrum album.

Den röda flitiga lisan Candy Scarlet blommar på flitigt. Jag har den både här under äppelträdet med summer snow som jag visade i ett tidigare inlägg och även i blomlådor under fönster på framsidan huset.  Precis som namnet säger så är den väldigt flitig till att blomma.

Så har jag skördat broccolin som jag sått MEN som tyvärr inte var ätbar. Kryp larver/maskar i den. Men den ser så fin ut. Får vara nöjd med det :-))

I går kväll var vi en tur till en liten sjö för att pröva fiskelyckan.


Men varken fisk eller någon grillad korv blev det för vi fick bege oss till sjukhuset istället med yngsta dottern :-(  Ja, ni ser ju vad som hände .

Att få ut krokar är ju väldigt svårt om inte nästan helt omöjligt. Men väldigt enkelt för van sjukvårdspersonal och med bedövning. Och att få sitta på en överfull akutmottagning blev helt ny erfarenhet för oss.

Avslutar med en bild på fem stycken pelargoner Venus som överlevde vintern . Sådde dem förra året måste jag ju få säga :-)) Det är så kul när man sått nåt själv och som dessutom övervintrar till nästa säsong. De har tagit god tid på sig att börja blomma. Ställde nog ut dem lite för tidigt . Trodde nästan ett tag att de hade frusit då tidigare i våras . Bladen blev ganska så fula men nu har den iallafall kommit ikapp relativt bra.

Kramar från Lena/isis

4 kommentarer:

Mimi sa...

Oj stackars din dotter. Inte trevligt! Men den som kastade med svirveln fick i alla fall den sötaste och vackraste av fiskar :)
Kålsorter har jag gett upp med, inte ens mizuna kål går det att odla. :(
Malvorna blev inte heller hos mig ens nära av hur fina de var ifjol. Jag tror de inte tycker om hetta. Hälsn mimi

Margot sa...

Trevligt med fisketurer, men fy vad läskigt att få en krok i fingret! Hoppas det läker fort och att inte dottern har alltför ont i fingret nu!
Så härlig rosa färg sommarmalvan har och kungsljuset är jättefint med det mörka ögat!
Visst är det tråkigt när det man odlar blir uppätet av äckliga småkryp! Hade ju varit godare att få äta broccolin än att bara titta på den :o))
Ha det gott!
Kram Margot

Len@ sa...

AJ, aj, såg inte roligt ut att få en fiskekrok i fingret, ont !!!! Hoppas det gick lätt att få ut den igen...Du har så väldigt fina blommor överallt, gillar dom under äppelträdet, kan det beropå att jag gillar Rött !!! ;)

Lena Andersson sa...

Usch stackars dottern.
mvh Lena