söndag 1 augusti 2010

Mina tomater och paprikor

De här två sorterna har jag sått i år. Har inte så stor plats så tyvärr blir det inte fler. De får precis plats på en hylla ute på altan. Hoppas att det blir ett växthus snart och då blir det garanterat fler sorter av både tomater,  paprikor och även gurkor , såklart.  På bilderna nedan är de ju inte mogna än men snart så......jo , ett par tomater är visst mogna.


Capsicum annuum L. "Sweet Banana"
Chilipeppar

Texten nedan kommer från Impecta

(Bananpaprika) Kulturarv. Från 1940. Gula, bananlika mycket användbara söta goda frukter. Vid full mognad övergår färgen i rött. Odlas på varma växtlägen och i växthus.
 Barn älskar att odla bananpaprika.





Solanum lycopersicum L. "Vilma"
Körsbärstomat

Texten nedan kommer från Impecta

En riktig kruktomat med kompakt och stabilt upprätt växtsätt för krukor och lådor. Ger mängder av små, röda, söta frukter. Odlas inomhus, i växthus eller på varmt uteläge. Behöver ej tjyvas

Kramar från Lena/isis

9 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Häftig paprika, roligt att sätta lite udda sorter. Själv har jag köpt en choklad paprika anntar att de ska bli bruna innan jag plockar dom eller tänk om de är gammla då...


Ha det gott
Anna

SKOOGSTROLLET sa...

Oj, vad mycket du hade att skörda, jag blir riktigt avis. Visst växer det hos mig, men jag sådde lite sent för att få rikliga mängder än, men det kommer. Jag njuter i det lilla. Pyttemorötter är också goda när de gallras bort. En man som plockar kantareller vore ju inte heller dumt, jag har ju ingen aning var de finns eftersom jag nyss har flyttat och inte är någon svampexpert precis, mer än i skogen förståss ...

Vad gäller perenner står det ofta juni på påsarna, men jag har återigen chansat, många sorter släpper ju inte sina egna frön tidigare ändå, så SÅ fel kan det ju inte bli. Annars får de väl stå där och växa till sig.

Den andra rosa blomman i senaste inlägget måste vara en blåvinda. Åtminstone ser de liknande ut i en annan rabat jag sådde med blandade färger, men just denna är från en påse med rosa sommarblandning.

Lilla My sa...

Det gott med eget odlat har tomater i växthuset och vanliga paprikor men nog tar dom länge på sig att mogna paprikorna alltså. I fjol sådde jag från frön men dom hann aldrig bli klara så i år köpte jag en planta från jobbet och det ser ut att gå bättre med att hinna skörda i år.
Ha det bra
Lotta

Bea sa...

Mmm...läckert och så gott med egen odlat, det är också lite lön för mödan, efter allt slit med sådder och mylla osv :)
Ha en bra dag!
Kram /Bea

gittan sa...

Det är underbart nu när allt börjar mogna. Vi plockade de första både röda och svarta paprikorna och la på grillen i lördags - smakade mumma! Blev glad som ett barn på julafton när jag upptäckte att mina misshandlade/bortglömda spansk peppar plantor också satt frukt. Inte är de många men det ska man ju inte förvänta sig när man inte sköter om sådderna som sig bör. Hoppas att du snart får smaka dina såddder du med / kram gittan

Knatten sa...

Jag bytte mina paprikaplantor mot tomatplantor med en kompis. Men nästa år ska jag se till att ha paprikaplantor kvar till mej själv. /Knatten

IreneL sa...

Härligt med egenodlat! Sånt smakar ju mycket bättre än såna man köper i affärerna. Mina tomater är fortfarande gröna ....väntar så på att de ska mogna!
Ha en fin dag! / Irene

Margot sa...

Låter spännande med Bananpaprika, kanske något att testa nästa år! I år har jag två plantor med söta chilipaprikor som har ganska många frukter! Jag väntar på att mina tomater ska mogna så vi kan börja njuta av dom, bara några som börjat skifta i rött än!
Ha det gott!
Kram Margot

Annika Christensen sa...

Härlig och vilken kul paprika har aldrig sett.
Ha det gott
Annika