lördag 31 juli 2010

Lite allt möjligt

Blått , har jag inte så mycket av i min trädgård. Så det kanske var bra att det var fel etikett på den här växten . Vit stäppsalvia trodde jag att jag köpte. Har försökt googlat lite och det kan vara en kransveronika.

Nån som vet ?? 

En namnlös daglilja tittade fram på ett ställe lite halvgömd bland andra växter. Den har jag köpt på tradera men trodde det skulle bli en annan färg enligt säljarens bild.

Det gör egentligen ingenting att det blir fel .Visst  känner man lite irritation /besvikelse när man precis har upptäckt att det blivit fel. Men sen blir det riktigt bra ändå :-))

Vad härligt det är när man kan plocka in lite grönsaker från trädgården till dagens middag. Plocksallat , sallatsärter och små mini morötter. Kan inte bli bättre .-) Och sen att mannen i huset tog en sväng till skogen för att leta efter lite kantareller till såsen gjorde ju allt ännu bättre. Tänk va´gott det är med kantarellsås....

Kikade in bland gurkplantorna och en del har växt riktigt bra. Jag uppdaterade mig lite om den och hittade den här texten på ett ställe på internet.

Annorlunda frilandsgurka av Västeråstyp, 10–12 cm långa med slätt skal. God smak, krispig konsistens, lämpliga för inläggning eller färskkonsumtion. Skörda ofta, för stora gurkor ger sämre smak och sämre fruktsättning. Näringsrik jord i skyddat läge. Vattna rikligt.

Lite svårt att veta ( när man aldrig har sått gurkor förut )  när man ska skörda dem men det känns som den behöver  nån dag till på sig att mogna till.


Miniringblommorna ( som jag har lite varstans i trädgården, både i rabatter och i krukor ) tycker jag riktigt mycket om. En favorit....

En " nyutsprungen " ros hittade jag i rosbusken och den fick följa med mig in. Har tänkt flera dagar att jag skulle ha tagit in rosor. Det var nån som tipsade mig om , i samband med ett inlägg där jag frågade om nån kände igen vilken sort det kunde vara, att det mycket väl kunde vara Maiden Blush om den doftade helt underbart. Och det gör den om man sticker in näsan riktigt långt in i den :-))
Den doftar helt magiskt... 


Vill önska alla en trevlig lördag kväll.

Kramar från Lena/isis

6 kommentarer:

Lena Andersson sa...

fina trevliga bilder.
mvh Lena

Louise sa...

Fina bilder! Det är lyxigt att kunna plocka ätbara saker i egna trädsgården. Blomman skulle jag definitivt säga är en kransveronika. Jag har en men den är svagt rosa, ser annars precis likadan ut. Den är fättefin tycker jag men blir ju betydligt högre än stäppsalvia om du har räknat med den höjden!

kram louise

Stina sa...

Härliga bilder !
Visst är det lyx att få plocka sin egna grönaker till middagen. Nu börjar en fin tid i trädgården, att gå runt och smaka på både det ena och det andra gillar jag !
Ha det gott / Stina

Mimi sa...

Härliga bilder! Jag tycker så om dina ringblommor! Gott med eget. Hälsn mimi

Margot sa...

Fina bilder! Vilken vacker blå färg på veronikan! Så gott med egna grönsaker, att kunna gå ut och bara plocka det man vill ha! De små ringblommorna var jättesöta och rosen ser så ljuvligt fluffig ut!
Ha det gott!
Kram Margot

Isas Trädgård sa...

Hej Lena!

Tack för din lyckönskan på min sida !

Du fick en vacker blå Kransveronica med dig hem. Har en del vita i mitt perenneland. Humlorna älskar den och den blir ganska hög.

Ha en fortsatt skön sommar !

Kram/Isa