söndag 4 juli 2010

Lite nytt som blommar

De små, små enskilda blommorna sitter som nålar i en välfylld nåldyna och bildar en halvklotformig flock. Den vilar i en krans av vackert tecknade svepeblad. Varje blomstjälk är förgrenad och bär flera blomflockar.

Med de orden beskrivs stjärnflockan på odla.nu
En av mina sorter har nu börjat blomma .
Studentnejlikan är också på gång med sin skarpa röda färg.
Likaså pupurklätten. Även den en ganska skarp färg.
Smultron börjar mogna....

Vi har börjat gett småfåglarna bröd i trädgården. På gott och ont, förstås, men de är så söta när de kommer och hälsar på. Ganska nära också....
Överst är det honan och under är det hanen.
Kram från Lena/isis

4 kommentarer:

Ninne sa...

Vilka fina foton o visst är trädg. härlig nu. Cykelturen verkade mysig!!
O DU vilka pioner-- Jag har för lite sådana-- men var ska jag peta ner dem?? Har inte ork att göra nya rabatter!! o där vill inte gubben hjälpa. Jag får njuta på bloggen!!
Kram Ninne

Margot sa...

Jättefina bilder! Stjärnflockans blommor är otroligt vackra när man tittar noga! Tyvärr fick min alltid så fasligt fula blad så till slut tröttnade jag och slängde den!
Jag har beundrat dina ljuvliga pioner i tidigare inlägg, de är helt fantastiskt vackra! Underbart vackra foton!
Ha det gott i sommarvärmen!
Kram Margot

Katarina sa...

Stjärnflockan är en av mina favoriter - vacker, lättplacerad och läcker på bild!

mammi sa...

Vilka härliga bilder. Pilfinkarna hinner man ju knappt se i verkligheten. Smultron är ju så underbara, bytte faktiskt ut jordgubbarna med smultron i Midsommar. Har rätt så många
Kl är nu 22.30 och vi har en temp på 22,8 gr. Vad mer kan man begära
Ha det så skönt