tisdag 27 juli 2010

Nu är det dax....

....att ta hand om alla bär som mognat . Sylt  och saft ska jag göra. Och även frysa in en hel del . Så gott att ha till efterrätter, tårtor och på fil / musli ( hallon ) under vintern. Måste ut och plocka blåbär också som även det är väldigt gott på filen.

Det är nog rekord i hallonhäcken i år. Väldigt mycket bär....

Tyvärr inte så mycket röda vinbär...
......och inte heller så mycket av de svarta vinbären . Men det ska väl räcka till några liter saft.

Krusbär är nästan godast att äta direkt men i år ska jag testa att blanda dem med hallon till saft.

Salladärterna " Suger Snap " börjar växa till sig . Sååå gott att äta direkt som de är.

Och titta vad jag hittade i en planta broccoli :-)) Men bara i en än så länge . Hoppas hoppas de andra växer till sig också. Och att de inte blir maskätna....så kanske jag kan äta egenodlade broccoli snart.

Min egenodlade tagetes " Vanilla " har blivit riktigt fin nu. Vad kul det är när det växer så bra av det man frösått själv

Ringblommorna växer och frodas, här ihop med potatisspaden som får stå där den står tills all potatis är uppgrävd.  

Jag sådde ju inga ettåriga vallmon i år men de förökade sig ju själva ändå. Visade ju en färgvariant i ett tidigare inlägg och nu har jag fotat några till. Tänk vad många olika färger det finns :-))

Det var allt från mig idag.

Kram från Lena/isis

2 kommentarer:

Mimi sa...

Jättefin din Tagetes! Och vad härligt med hallon, här hos mig har allt sådant torkat bort. Hälsn mimi

Gela sa...

Vilka underbara bilder. Har fullt upp med att hinna skörda här hos mig med, blandat med fotande av trädgården så man kan drömma sig bort i vinter sen. Hoppas du får en fin helg/Gela