torsdag 8 juli 2010

Lite från min grönsakssådd

Den sena potatisen jag har sått börjar blomma så vackert.  Den tidiga sorten har vi redan ätit upp. Jag hoppas att den här blir lika bra och god.

I den här pallkragen har jag sått två sorters morötter, ruccola och plocksallat. Ruccolan har växt så jag har inte ens hunnit äta av den och nu så har den gått i blom . Känns inte som jag har nån lust att smaka den ens. Är det nån som brukar så ruccola och kan ge mig lite tips om den är ätbar eller ej efter blommning ?? Man kan ju säkert äta av den men frågan är om den är god eller ej.

Så här ser blommorna ut.....

I den här pallkragen är det broccolin som växer . Jag tar gärna emot tips angående den också. Det står så otroligt lite i mina böcker om HUR den ska skötas och på internet hittar jag inget. Vet ju att den står alldeles för tätt men ids inte ta bort några.

Sallatärterna växer på bra upp emot skyn :-) Längtar efter att få gå och plocka och äta dem direkt. Supergoda....förra årets höjdpunkt.

Så här ser deras blommor ut.

Avslutar med en bild på min tobaksplanta, minipetunier ( heter de så måntro, står lite still just nu ) och million bells i en färg som är helt ny för mig som jag tycker är så söt. " Krukorna " som de är planterade i är jag så glad för. Det är stora konservburkar som jag fått överta från min mamma. Hon hade målat dem blåa men jag spraymålade dem svarta istället. Lite mer i min smak :-)
Nej, nu är det sängdax så godnatt .
Kramar från Lena/isis

5 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Vi har ännu inte fått egen färskpotatis, men mmm...så så gott med eget odlat :)
Ruccolan kan jag inte så på friland utan har den i lådor i växthuset pga att jordloppan skördar allt!! Sår den omgångar för att ha fräscha blad en längre tid, antagligen blir den besk och förväxt i blomningstillstånd.
Vackra burkar med blommor söt färg.
Millionbells har jag undrat var man hittar fröna!? Har du sått den? Den blomman verkar så hållbar och behöver inte ansas på samma sätt som Petunior.
Ha en bra dag!/ Bea

Bea sa...

Hej igen!
Jo, plantor finns det gott om i jättestora amplar, men det är ju såddernas tjusning också :)
Kram /Bea

Anonym sa...

Åh vad vacker blogg har lagt till mig hos dig för att kunna komma tillbaks.
ser att du har norskskogkatt också,har en sköldpaddsfärgad hona.

Lena Andersson sa...

Broccoli hade jag också tills här om dagen min växte till otrolig höjd ca 70-80 cm så jag ledsnade och rev bort min. men jag har hackat några blad och haft i grönsaks blandningar som jag stekt och haft i omelett mm.
mvh Lena

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jag läser lite i ditt förra inlägg, visst är det underbart att bli tädgårdstokig;-) Man får så mycket igen av att påta, pyssla, slita och mysa i trädgården...
Har tyckt om det sen jag var 10-11 år, när andra ville bad ville jag rensa ogräs...:-)

Nu kan jag tänka mig både och för en riktigt perfekt dag:-)
Ha det gott! Hillevi