lördag 10 juli 2010

Rosa Helenae Hybrida - Honungsrosen -

Så då äntligen har min honungsros börjat blomma. Känner tyvärr ingen doft alls. Och dessutom är den angripen av löss. Har som första åtgärd sprutat såpvatten på den och för tillfället ser jag inga löss. De är vita så jag tror det är vita flygare ( tror jag det heter ). Jag ska surfa runt och läsa mer om hur jag ska göra ifall de kommer tillbaka. Inget roligt alls....så jag tar tacksamt emot alla tips om hur man gör när man får såna här 
 " lusproblem " .


Vilken pangdag det är idag. Vi har bara slappat förutom att vi har varit ute på en cykeltur. Behövs allt lite motion också.....

Nu ska vi grilla. 
Färdigmarinerat fläskkött ( provar på Icas grillspjut, tror det heter så ), potatissallad med rödlök och äpplen och avslutar med jordgubbar och hemmagjord dajmglass .

Ha en trevlig lördagskväll allihopa.

Kram från Lena/isis

4 kommentarer:

Lilla My sa...

Honungsrosen har jag faktiskt också här på ett skyddat ställe uppeefter lekstugan men den har inte blommat ännu. Hoppas doften kommer sen när det kommer många blommor.
Ha en skön helg
Lotta

Knatten sa...

Jo, honungsrosen är vacker. Min doftar alldeles underbart där den växer vid trappan. Löss har jag inte på den men på andra rosor finns det förståss löss. Jag nyper dom. Fast har man mycket så kan man ju inte stå o nyap allt. Då brukar jag spruta vatten på dom med en ganska hård stråle så att dom lossnar o trillar bort. Inte alls så dumt. Men man måste vara lite försiktig med det oxå så man inte sprutar sönder själva blomman. /Knatten

Margot sa...

Honungsrosen är härlig! När det är mängder med blommor känner man nog doften mer! Otroligt vacker när den är full med blommor!
Ha det gott!
Kram Margot!

ormbunke sa...

Härlig bild på honungsrosen. Har en stamros som jag misstänker är en honungsros. Nu skall jag kolla när den slår ut om den stämmer med din.
Hoppas maten smakade bra. kram Anita