fredag 28 maj 2010

" Fredagsnytt "


Potatisen har börjat kika fram  . Spännande att se om man kan skörda till midsommar :) Kanske den tidigare sorten....

Den sibiriska vallmon har visat sig med tre färger i år. Gul , orange och nu vit. Bara den röda kvar.... Får se om det kommer nån sån. Den har ju förökat sig enormt . Om sanningen ska fram så tror jag nästan bestämt att jag rensade bort väldigt många små plantor förra året :)  Det är inte lätt när man är nybörjare och inte riktigt vet hur en del växter fungerar :) Har bara haft orange färg förut så det är riktigt kul att de andra färgerna visar sig också.

Jätterams.....hoppas den förökar sig den med .

Första knoppen på en av de röda Flitiga lisorna "Candy Scarlet" hittade jag idag.

Idag har jag planterat den nyinköpta klematisen Summer Snow. Även den hamnade vid ett träd . Är förberedd på att det kan ta några år för dem att sätta fart. Tålamod :)

Nu blir det fredagsmys i soffan ihop med en härlig schweizernötchokladkaka.



5 kommentarer:

bakom berget sa...

Ungefär så där långt har min potatis oxå tittat upp. Man blir ju glad för allt som sticker upp sina gröna blad ur myllan. Jag är oxå en nybörjare. Dina valloblommor är ju verkligen snygga. Undrar om såna skulle trivas hos mig?
Ha nu en fin och trevlig helg! Kram Åsa.

Rosor och ruiner sa...

mm, det lät gott, har varit så godissugen hela kvällen, gått och skåpätit men inget som riktig har varit så där gott..*ler*
Fick en klematis häromdan, funderade på att sätta den vid ett träd, men är det inte svårt att gräva där, de skall ju ner så långt...nu hamnade den åt söder, men sen såg jag i en bok att just den, "Nelly Moser" inte vill ha för soligt...typiskt, jag får väl gräva upp den igen.

Katarina sa...

Så vacker den vita vallmon är!

Margot sa...

Den vita sibiriska vallmon är så vacker, den skulle jag gärna vilja ha! Men det är kanske lite svårt att få just den vallmon bara i vitt!
Ha en trevlig helg!!
//Margot

Gela sa...

Vilka vackra bilder du visar. Smurfar runt lite på din blogg och ser att du också odlar broccoli. Jag med. Men denna sommar skall jag odla den under fiberväv. Hoppas du får en riktigt fin lördag kväll/Gela