onsdag 19 maj 2010

Idag har jag varit....


....i trädgården nästan hela dagen. Men har varit och köpt jord och även en höstanemon , två rosenstavar och en humle som jag planterat i den nya rabatten.

Här kommer lite foton på det nya som blommar just.

Den första sibiriska vallmon har öppnat sig.
Gullvivor ( har bara de här två plantorna men hoppas på att de förökar sig ) 
Gammeldags pingstliljor

I det här hålet bor familjen Blåmes. I ett av våra äppelträd . Försökte lurpassa på när de flyg ut men ack nej, det gjorde de inte så länge som jag stod där inte.
Snäckor finns det gott om och fattar inte att de sitter nästan överallt. Man tycker det skulle ta väldigt lång tid för dem att klättra högt upp i ett träd, som här. Men det kanske går fortare än vad man tror .
I den här holken har vi också hyresgäster. Familjen Pilfink flyger ut och in med mat. Det var här som både talgoxar och pilfinkar var  tidigare i våras och huserade men tydligen var det pilfinkarna som fick det.

Vi har även haft ett grönfinksbo i en av cypresserna men tyvärr fick min man se nåt som hängde utanför busken tidigare i våras . Och det var boet. Så synd. De hade kläckts redan för man kunde se en liten unge död. Tror det var den kraftiga blåsten tidigare i våras som var orsak till det.


12 kommentarer:

Margot sa...

Det är så trevligt med små bevingade hyresgäster i holkar!! Vi har ett talgoxepar i vår holk!
Här finns massvis med snäckor också!
Vackra vårblommor, så härligt när det blommar lite här och där i rabatterna nu!
Kram Margot

Mimi sa...

Herrejesses har du hamnat ut för en sådan typ. Fy usch vad folk kan vara vidriga!!! (Alltså refererar till texten ovanom kommentarrutan.)
Du har gjort en jättesnygg ny header på din blogg!
Just den roströda gullvivan har jag också, förutom den gula.
Vilket härligt djurliv du har där i trädgården. Några snäckor har jag sett, men de är pyttesmå hos mig. Härliga vårhälsningar av Mimi

Len@ sa...

Men va roligt det är att få kommenatarer, Tackar jag för..... Visst kommer dina gullvivor att föröka sig, det har dom gjort hos oss...Visst är dom söta mina Clivior... Men vilket fågelliv ni har, tror inte vi har någon i våra holkar i år...måste kolla noga igen.... Solen lyser här hos oss idag, lika som min blomma.... Ha en trevlig dag... ;)

Uttan sa...

Underbart!!!!
Tänk att vi har sommar!!!
Tycker inte det var längesedan vi hade massor av snö.
Vi har också massor av sniglar i alla olika storlekar med och utan hus.
Det är nått visst med gullvivor.Förökar de sig gör de men det är konstigt för vi hade förut med vips så är de borta nu...så det kan tydligen också hända.

Kram!

Rosor och ruiner sa...

En ny rabatt, va roligt! Får vi se bilder...*skrapar med foten* Låter jättefint med höstanemon och rosenstav mm!
(tråkigt med sjuka människor som förstör)

Jenny sa...

Hej Lena!
Vad mysigt med naturens barnkammare så nära inpå knuten:)

Vad vackert det blommar i dina rabatter!

Ha en trevlig helg,

Kraam Jenny

Gudrun sa...

Hej!
Passa dig för humlen, här är det hemsk, jag rår inte på den.
Sniglar i äpple trädet, det känner jag igen, de är överallt här också. Så fort jag går ut tar jag med mig en engångshandske så jag kan plocka alla jag ser.
Så gulligt med fågelbona, jag älskar verkligen småfåglarna.

Ha det gott.

Lilla My sa...

Har också småfåglar som bygger bon i holkarna men en holk verkar vara obebodd..undrar varför vi borde kanske ta ner den och tömma den på skräp eller nåt.
Den bästa tiden är nu när det är varmt och skönt vi fortsätter njuta.
Kram Lotta

Jord under naglarna sa...

Roligt med ny rabatt! Det blommar fint hos dig med och det gör det äntligen hos mig med!!

Ha en skön helg!

agge sa...

Vilken jättefin header du gjort!Jag såg att du hade trädgårdssniglar(med hus),vad gör du med dom?
Trevlig helg.Kram Agneta

agge sa...

Vilken jättefin header du Gjört! Jaggan Såg Att du hade dock trädgårdssniglar (MED hus), VAD gor du MED dom?
Trevlig helg.Kram Agneta

Katarina sa...

Vad mysigt med fågelbon i trädgården! Trots att fåglarna väcker mig alldeles för tidigt på morgnarna, så vill jag inte vara utan dem...

-Snygg header, förresten!