tisdag 25 maj 2010

Trädgårdsfilosofering

Igår beställde jag en klematis Summer Snow av en lokal trädgårdshandlare. Har sett den nu på många bloggar och tycker den är så fin. De sålde ut lite perenner som inte var så fräscha till ett lägre pris så jag passade på att köpa lite. Bl a vita stäppsalvior , rosenstav , luktaster Alma Pötscke , violkungsljus  Rosetta . Så de har jag planterat idag. Inget strålande väder direkt men så skönt ändå att gå och strosa runt i trädgården och filosofera . Har flyttat runt lite på några andra perenner också. " Hittade " en funkia som jag glömt bort. Köpte den förra året och satt ner den mellan löjnathjärtan där den helt hade försvunnit under bladen på löjnatshjärtat . Den har jag flyttat till en bättre plats. Jag hittar ingen bild på den nånstans på internet. Tänkte med tanke på blomfärg.

Kanske nån som har den??

Tuvfunkia hosta montana

Har konstaterat nu att det är förgätmigej jag har. Fick för mig att den var mycket lägre än vad den här är. Men det kanske finns en lägre sort också.

De rosor jag har fått nya blad , de lever :)  Roade mig med att fota deras blad .

Hunungrosen Helena Hybrida

De två sorterna nedan vet jag ju inte egentligen vad det är för sorter. Jag tror bara, att det är de sorterna som jag skrivit över dem.

Nina Weibull

Therese Bugnet

Broccolin har grott. Kul ! Det är en riktig utmaning för mig . Men det kanske inte är svårt att odla , nåt jag fått för mig bara :) Vi får se....

Löjnathjärtan är vackra nu.

Tack alla ni som försökt hjälpt mig angående " ogräset " jag visade i mitt förra inlägg. Vet nu iallafall att det inte är kungsljus :)





6 kommentarer:

Gudrun sa...

Grattis till summer snow, en underbar clematis och starkväxande.
Kul med nya växter.

Ha det gott.

Ninne sa...

Ja vad mystiskt växer inte ibland. Spännande att se vad det blir?
Det är underbart att följa hur gröna knoppar blir den prunkande trädg.
Jag har redan skördat rädisor i mitt lilla grönsaksl. En pallkrage
Idag är det tyvärr Storm o Regnbyar. Alltså bloggväder
Kram Ninne

bakom berget sa...

Va fint med alla blommor! Man längtar tills allt har slagit ut och till att rosorna står i blom. Mmmmm så härligt det ska bli.
Ha en skön kväll! Kram Åsa.

Jenny sa...

Hej Lena!
Vad fint du har det i trädgården!
Ska bli kul att se din Clematis sen, har själv en som heter "Mrs Bateman". (hade ingen aning om att den hette så men tack vare kunniga bloggvänner fick jag reda på att det var en sån vi har i rabatten:))

Ha en trevlig kväll!

Kraam Jenny

Lilla My sa...

Förgätmigej gillar jag så det växer lite här och där i min trädgård andra tycker det är ogräs men inte jag.
Härliga tider när man får dona i trädgården.
Ha det gott
Lotta

Inger sa...

Så skönt att dina rosor klarat sig.
Ha det gott!