tisdag 10 januari 2012

Aklejafrö


Jag har roat mig med att " rensa " fröer som jag sparat sen i höstas. Bland annat olika sorters akleja . Vanlig vit, black Barlow , vanlig  gul och föhoppningsvis en rosa nyans. Nu återstår att så dem. Jag har nån slags rädsla för det där med stratifiering av perenner . Måste komma över det :-)) Ett åriga och två åriga frön har ju fungerat bra att så . Jag testade förra året att så silvermartorn som jag vunnit i en bloggtävling men det gick åt skogen , kan man säga .  Men nu ska jag testa igen med akleja .
Kram

10 kommentarer:

Hélena sa...

Jag känner precis samma "rädsla" för stratifiering. Nu ska jag testa med jätte er ena. Låt oss våga tillsammans :-) En för alla, alla för en!
Ha det bäst!
Kram Hélena

X sa...

Är Silvermartorn också en eller två årig, vet du det? Jag köpte en planta för något år sedan och den var så vacker men sedan försvann den bara.... Jag trodde den var perenn.

Lycka till/Kram Lussan

Berit sa...

Stratifiering är inget att vara rädd för, det är jättelätt!!Jag stratifierar numera i kylskåpet, men du sår som vanligt har inne ETT dygn sedan ut med det ( ute eller i kylskåp). Om du ska ha det ute så täck med fiberduk runt så att inte råtterna äter upp fröna och så att du inte får så mycket ogräsfrön i det.Om man har frösådder ute så kan man plocka in dem efter 8 veckor för att driva dom inne.Lycka till!!!
Ha en underbar dag!!

ormbunke sa...

Det där får jag nog ta reda på lite om.De jag sådde ute i våras blommade ju inte men hoppas de kommer i år. Sparade frö från blommande men har inte varit så nogrann med sorterna så de har blandas vilt.Får nu ta och läsa om stratifiering.Ha de gott. Kram. Anita

Knatten sa...

Det där ska du inte oroa dej över. Akleja är dessutom skitlätta att få att gro. /Knatten

Channal sa...

Så spännande och vilket pillgöra... jag har akvelejor på min vilda tomt under ekarna! De är vackra! Kram Anna

Jord under naglarna sa...

Jag har också misslyckats med martorn. Akleja däremot har fungerat jättebra och jag gissar att du har grönare fingrar än mig så det ska nog gå bra!

Sabelhagens Olivlund sa...

Kör på bara, inget att vara rädd för:)). Även att jag måste erkänna att jag också kände likadant som du förra året. Men nu har jag sått och ställt ut, precis så som Berit skriver. Men jag plockar inte in mina sådder utan har dem ute hela tiden. Har ej plats inne för dem.
Lycka till!
Kram

Helena sa...

Nämen varför då?!Det är lätt prova du :-)
Precis som Berit skriver gör jag det går så bra så :-)Ett dygn inne o sen ut!
KRAM från mig!

Helén sa...

Håller med Berit, inte svårt alls. Tycker iofs att det är lättare att ta in dem till övriga sådder sen för att ha allt på samma ställe så man inte glömmer bort dem i vårsolen.//Helen